Medialle

Burgereita syömällä tukea junioriurheilulle – Kortteliliiga keräsi yli 13 000 euron potin

Urheiluseurat joutuvat etsimään uusia varainkeruun tapoja perinteisen talkoiden rinnalle. Pancho Villan Kortteliliiga on esimerkki yhteistyöstä, jossa paikallinen yritys ja urheiluseura yhdistävät voimansa lasten ja nuorten hyväksi. Burgereita syömällä kerättiin lokakuun aikana yhteensä 13 183 euroa 53 joukkueelle ympäri Suomen. Kilpailun voitti Lempäälän Ideaparkin Pancho Villan kummijoukkue Sääksjärven Loiske P12.

Varainkeruussa onnistuminen on yhä tärkeämpää junioriseuroille. Samaan aikaan, kun harrastamisen kustannukset ovat nousseet, on puhuttu perinteisen talkooinnon hiipumisesta. Esimerkiksi yleisseura Sääksjärven Loiske ry:n hallituksen varapuheenjohtajan Pauli Kontion mukaan seuraukset näkyvät jo perheiden harrastusmaksuissa.

”Me toimimme vapaaehtoisvoimin ja pystymme sitä kautta pitämään maksut kohtuullisina, mutta kyllä valitettava tosiasia on, että kustannukset nousevat jatkuvasti. Jos joukkueissa ei ole intoa kerätä rahaa yhteisillä talkoilla, näkyy se suurempina pelaajakohtaisina maksuina”, Kontio kertoo.

Kortteliliigassa jokainen burgeriannos kasvatti tukipottia

Sääksjärven Loiskeen joukkueet ovat maksaneet talkootuotoilla esimerkiksi turnausmaksuja, järjestäneet yhteisiä kauden päätösmatkoja tai tehneet varustehankintoja.

”Pelaajamaksu on meillä laskettu niin, että se kattaa kauden perustekemisen. Siihen päälle tulevaan tekemiseen on sitten kerätty rahaa esimerkiksi kotiturnausten kioskia pitämällä, liikenteenohjauksella tai muulla vastaavalla talkootekemisellä”, Kontio sanoo.

Lokakuussa Sääksjärven Loiskeen salibandyä pelaava P12-joukkue oli mukana Pancho Villa Kortteliliigassa ja keräsi sen avulla 784 euroa sekä päälle vielä 500 euron lisäpalkinnon.

Kortteliliigassa Pancho Villa -ravintoloilla on paikallinen kummijoukkue ja jokaisesta ravintolassa myydystä Kortteliliiga-burgeriannoksesta lahjoitetaan yksi euro joukkueelle. Kolmen eniten Kortteliliiga-annoksia myyneen Pancho Villan kummijoukkueet saivat annosten myynnistä kertyneen potin päälle vielä lisäpalkinnot, arvoltaan 500, 300 ja 200 euroa. Eniten burgereita myytiin Lempäälän Ideaparkin Pancho Villassa, jonka kummijoukkue oli nimenomaan Sääksjärven Loiske P12. Sijalle kaksi ylsivät Tampereen Lielahden Pancho Villa ja TPV P12 sekä sijalle kolme Jyväskylän Sepän Pancho Villa ja JyPK T13.

”Tällaiset on todella kivoja juttuja, kun teemme yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa ja vielä niin, että kumpikin osapuoli hyötyy. Tämä on sellainen varainkeruun malli, jota olisi hyvä hyödyntää enemmänkin. Ja jos vertaa talkoohommiin, niin tällainen ei vaadi juurikaan aikaa eikä järjestelyjä, ja kavereita sekä kummeja on helppo valjastaa mukaan”, Kontio kertoo.

Lasten ja nuorten urheilun tukeminen motivoi yrittäjiä, työntekijöitä ja asiakkaita

”On hienoa, että hyvää ruokaa syömällä ja tekemällä voi tukea nuorten harrastusmahdollisuuksia. Meilläkin koko ravintolan väki oli motivoitunut keräämään Sääksjärven Loiskeen kummijoukkueelle mahdollisimman ison potin. Tunnelma oli katossa, kun tulokset tulivat julki ja selvisi, että voitimme kisan”, Lempäälän Ideaparkin Pancho Villan yrittäjä Hanna Westman sanoo.

Pancho Villalle Kortteliliiga on yksi tapa tukea lasten ja nuorten urheilua sekä paikallista yhteiskuntavastuuta.

”Ravintolat ovat parhaimmillaan näkyvä ja tuntuva osa paikallisyhteisöä, kuten urheiluseuratkin. Pancho Villalle on tärkeää, että franchisingyrittäjämme voivat olla aktiivisesti mukana tukemassa omien paikkakuntiensa lasten ja nuorten urheilua. Tällaiset mallit, kuten Kortteliliiga, tarjoavat siihen helpon ja paikallisen tavan, ja samalla syntyy aitoa yhteishenkeä”, sanoo Pancho Villa -ketjun toimitusjohtaja Teemu Vanharanta.

Kortteliliiga kisattiin ensimmäisen kerran vuonna 2024, jolloin mukana olivat Pirkanmaan Pancho Villat. Lokakuussa 2025 tukikampanja järjestettiin ensimmäistä kertaa valtakunnallisesti, ja mukana oli yhteensä 53 Pancho Villa -ravintolaa ja yhtä monta juniorijoukkuetta, jääkiekosta cheerleadingiin.

”Asiakkaamme ovat ottaneet kilpailun joka kerta tosi hyvin vastaan. Moni vakioasiakas vaihtaa sen tutun perusannoksen Kortteliliiga-annokseen tukeakseen paikallista joukkuetta”, Lempäälän Ideaparkin Pancho Villan toinen yrittäjä Sini Sorvaniemi kertoo.

Sivut: 1 2